Wednesday, September 29, 2010

~ Tasty Korean Food ~

Assalamualaikum
tadi tengah2 boring kat kelas, usha la jap satu blog ni. salin2 resepi masak la konon..hehheh..ye la, nak buat keje, keje dah abis. so, layan je la blog. tengah sedap2 salin tu, tetiba teringat kat korean food collection saya yang tahun lepas tu. rasa cam nak letak pulak kat blog ni. so, layan2 lah diri anda tengok makanan2 ni..=)


Bibimbap - nasi campur yang mempunyai carrot, timun, zucchini, cendawan, bayam, taugeh, telur goreng di atasnya.


Bibum Naeng Myeon - makanan Korea yang popular pada musim panas. Juga merupakan mee gandum buatan tangan yang nipis dihidangkan dengan ais sagat, sayuran mentah, sepotong pear Korea, telur rebus, daging sejuk dan pes cili merah.


Budae Jjigae - Korean sup yang sama macam stew. Mengandungi hot dog, ayam, pes cili, kimchi, ramen, kacang panggang, daging, bawang, tofu, cendawan dan timun.


Ddeokbokki - snek Korea yang popular. Merupakan rice cake yang bersalut dengan pes cili merah, daging, telur, ikan bilis, bawang dan air.


Doen Jang Jigae - Makanan popular Korea yang diperbuat daripada pes kacang soya yang diperam. Dimasak menggunakan tofu, bawang, ikan bilis, zucchini, garlic, lada, pes cili, cendawan, potato dan udang.


Kimchi - makanan tradisi Korea yang wajib. Sayur kobis cina yang diperam menggunakan pes cili, garlic, sos ikan, bawang dan cuka.


Pa Jun - Pancake Korea yang popular. Terdiri daripada tepung, tepung beras, carrot, telur, seafood, zucchini dan bawang yang dicampur dan didarkan.


Tornado Potato - snek kentang yang dibentuk menjadi gulungan spiral yang panjang.

so, cane? sedap tak??? kalau nak ikutkan, makanan diorang ni lebih kurang sama je dengan kita, cuma yang bezanya nama dan bahan2 yang ada kat sana dan takde kat sini..
tapi, kebanyakan makanan diorang ni boleh dikatakan sihat2 belaka sebab kalau takde sayur2 kompem tak sah. ok lah..mau undur diri dulu..nak balik hostel dan berbaring2 ye..penat sudah..=(
bubye..jumpa lagi hokeyh..haha

No comments:

Post a Comment